Frågor för studiecirklar och lärande grupper

Essäerna:

Krig och fred som spänningsfält för bildningsideal:

  • Vilka tankar väcks om de europeiska bildningsidealen, där krig och fred skapat spänningsfält mellan pedagogiska idéer sedan antiken? Hur syns de idag?
  • Ubuntu som integrerad fredsfostran i Sydafrika – vad kan vi lära oss i Finland/Norden?

Sju byggstenar för framtidens folkbildningspedagogik:

  • Vilken är din favoritvariant bland de sju byggstenarna?
  • Hur kan vi bygga hållbara pedagogiska koncept i vårt eget sammanhang?

Fred genom aktivism och pacifism – Edvin Stenwall:

  • Hur blir man pacifist mitt i militarismens guldålder mellan världskrigen, och vilka historiska paralleller kan vi se i vår tid på 2020-talet?
  • Vilken roll hade Edvin Stenwall som föreläsare och folkbildare – var han agitator, agent, nyttig idiot för Sovjetunionen/Ryssland?
  • Hur kan dagens pedagogik, folkbildning och civila engagemang bygga fred genom icke-våld?

Hannah Arendt om våldet och det rättfärdiga kriget:

  • Vad kan vi lära av tidigare krig – lär vi oss aldrig?
  • Kan bruket av våld och därmed tillåtelse till krig rättfärdiggöras?
  • Hur kan folkbildningen mobilisera civilt motstånd mot personligt och strukturellt våld?

Vem kan jag lita på – om tillit, hatprat och hybridkrig:

  • Vem kan jag lita på? Vad är ditt svar på frågan?
  • Varför mår allt fler barn och unga dåligt i våra relativt sett trygga nordiska samhällen?
  • Varför har hatprat fått ökat utrymme i den offentliga diskussionen?
  • Ge exempel på hatprat och orättvis argumentation idag!

Studiematerial:

Hur kan ideella föreningar integrera fredsfostran?

  • I dagens brännande aktuella geopolitiska situation i Norden – hur kan din förening, skola och organisation delta i den civila beredskapen i ditt land?
  • Mötesplatsen, lägerelden, hustavlan och retreaten handlar alla om att skapa socialt inkluderande och likvärdiga mötesplatser och inlärningsmiljöer – vilka idéer är värdefulla i de berörda koncepten?
  • Fredsmäklaren – konfliktlösning i vardagen tar upp tre verksamhetsidéer som är anpassade till föreningar, skolor och folkbildning. Vad händer om krisen/konflikten drabbar i ditt eget sammanhang?

Förebilder och fredsprofiler:

  • Vilken av förebilderna och profilerna ger dig mest inspiration i ditt sammanhang?

Konsten att bekämpa en diktator:

  • Maria Ressa som det fria ordets superhjälte som kämpar mot diktatorer – hur kan vi själva stå upp för det fria ordet, mänskliga rättigheter och desinformation på sociala medier?
  • Skriv eller dela ett inlägg på sociala medier, inspirerat av Maria Ressa!

Att växa till världsmedborgare:

  • Hur kan vi förstärka empatin genom fostran till världsmedborgarskap? Eller borde vi avkolonisera talet om världsmedborgarskap?

Dialogiska metoder inom fredsfostran:

  • Testa någon av de dialogiska metoderna.
  • Vad behöver vi veta för att facilitera dialogerna?

Vardagsrasism:

  • Vilka konkreta egna erfarenheter har jag om vardagsrasism?
  • Sätt dig in i den frågande / svarande personens ställning när ett samtal börjar med: Varifrån kommer du?
  • Vad kan jag göra för att förebygga mikroaggressioner?

TILL BÖRJAN

FÖREGÅENDE