Krig och fred som spänningsfält för bildningsideal:
Vilka tankar väcks om de europeiska bildningsidealen, där krig och fred skapat spänningsfält mellan pedagogiska idéer sedan antiken? Hur syns de idag?
Ubuntu som integrerad fredsfostran i Sydafrika – vad kan vi lära oss i Finland/Norden?
Sju byggstenar för framtidens folkbildningspedagogik:
Vilken är din favoritvariant bland de sju byggstenarna?
Hur kan vi bygga hållbara pedagogiska koncept i vårt eget sammanhang?
Fred genom aktivism och pacifism – Edvin Stenwall:
Hur blir man pacifist mitt i militarismens guldålder mellan världskrigen, och vilka historiska paralleller kan vi se i vår tid på 2020-talet?
Vilken roll hade Edvin Stenwall som föreläsare och folkbildare – var han agitator, agent, nyttig idiot för Sovjetunionen/Ryssland?
Hur kan dagens pedagogik, folkbildning och civila engagemang bygga fred genom icke-våld?
Hannah Arendt om våldet och det rättfärdiga kriget:
Vad kan vi lära av tidigare krig – lär vi oss aldrig?
Kan bruket av våld och därmed tillåtelse till krig rättfärdiggöras?
Hur kan folkbildningen mobilisera civilt motstånd mot personligt och strukturellt våld?
Vem kan jag lita på – om tillit, hatprat och hybridkrig:
Vem kan jag lita på? Vad är ditt svar på frågan?
Varför mår allt fler barn och unga dåligt i våra relativt sett trygga nordiska samhällen?
Varför har hatprat fått ökat utrymme i den offentliga diskussionen?
Ge exempel på hatprat och orättvis argumentation idag!
Studiematerial:
Hur kan ideella föreningar integrera fredsfostran?
I dagens brännande aktuella geopolitiska situation i Norden – hur kan din förening, skola och organisation delta i den civila beredskapen i ditt land?
Mötesplatsen, lägerelden, hustavlan och retreaten handlar alla om att skapa socialt inkluderande och likvärdiga mötesplatser och inlärningsmiljöer – vilka idéer är värdefulla i de berörda koncepten?
Fredsmäklaren – konfliktlösning i vardagen tar upp tre verksamhetsidéer som är anpassade till föreningar, skolor och folkbildning. Vad händer om krisen/konflikten drabbar i ditt eget sammanhang?
Förebilder och fredsprofiler:
Vilken av förebilderna och profilerna ger dig mest inspiration i ditt sammanhang?
Konsten att bekämpa en diktator:
Maria Ressa som det fria ordets superhjälte som kämpar mot diktatorer – hur kan vi själva stå upp för det fria ordet, mänskliga rättigheter och desinformation på sociala medier?
Skriv eller dela ett inlägg på sociala medier, inspirerat av Maria Ressa!
Att växa till världsmedborgare:
Hur kan vi förstärka empatin genom fostran till världsmedborgarskap? Eller borde vi avkolonisera talet om världsmedborgarskap?
Dialogiska metoder inom fredsfostran:
Testa någon av de dialogiska metoderna.
Vad behöver vi veta för att facilitera dialogerna?
Vardagsrasism:
Vilka konkreta egna erfarenheter har jag om vardagsrasism?
Sätt dig in i den frågande / svarande personens ställning när ett samtal börjar med: Varifrån kommer du?
Vad kan jag göra för att förebygga mikroaggressioner?