I samtalsserien samlas filosofer, forskare, journalister och folkbildare för att ge sina svar på vad bildning är och kan innebära i vår tid. Långformsdiskussionerna granskar och analyserar bildningens betydelse för framtidens utmaningar. Utgångspunkten är att bildningsbegreppet efter år av mossighet återvunnit sin positiva laddning. Men om bildningen skall göra återkomst, vad borde den då handla om? Filmerna hade premiär på bokstrom.fi och finns nu tillgängliga på SFV:s Youtube-kanal.
Att läsa och bilda sig beskrivs ofta som att ”växa som människa”; något som gör att vi kan se bortom kortsiktig nytta och statusjakt. Men är det verkligen så: har skönlitteraturen en särskild roll för att ge oss moraliska och existentiella insikter? Kan böcker göra oss inte bara klokare utan också till bättre människor? Allt detta diskuterar författaren Hannele Mikaela Taivassalo, litteraturvetaren Ylva Perera och Hufvudstadsbladets kulturchef Fredrik Sonck.
I våra nordiska grannländer, framförallt i Sverige, har man länge diskuterat bildningens breda relevans som ett försvar av demokratin i en tid av faktaresistens och polarisering. Varför har vi inte en bred bildningsdebatt i Finland? Finns det skäl att få igång den? Är det fortfarande relevant att tala om (allmän)bildning, och vad borde den i så fall innehålla? Detta diskuterar filosofen Hugo Strandberg, samt Elina Pirjatanniemi, professor i statsrätt och folkrätt vid Åbo Akademi, och Torsten Fagerholm som är ledarskribent vid Hufvudstadsbladet.
Den fria bildningen är en fantastisk resurs för det finländska medborgarsamhället – välförankrad i lokalsamhället, med låg deltagandetröskel, och ett utbud som når ut till omkring en miljon finländare varje år.Men uppfyller den fria bildningen det lagstadgade målet att befrämja demokrati och aktivt meborgarskap? Vad innebär det egentligen att vara medborgare och befrämja demokrati? Detta diskuterar Jonas Ahlqvist med filosofen Joel Backström, samt Henrika Nordin som är verksamhetsledare för Bildningsalliansen och Birgit Schaffar som är universitetslektor i allmän didaktik vid Helsingfors Universitet.
Många är idag övertygade om att det krävs omfattande förändringar i vår livsstil för att säkra ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet i framtiden. Frågan om hållbarhet beskrivs därför ofta som vår tids stora folkbildningsprojekt. Men kan bildning verkligen få oss att agera i enlighet med kraven för hållbar utveckling? Och vilken roll kan idén om bildning ens spela i frågor där oenighet ofta verkar råda? De här frågorna diskuterar Jonas Ahlskog med filosofen Camilla Kronqvist, samt Christin Furu som är forskare i småbarnspedagogik vid Åbo Akademi och Torsten Fagerholm som är ledarskribent vid Hufvudstadsbladet.
För att motverka polariseringen och stödja det offentliga samtalet har bildningens kunskapssökande lyfts fram som ett ideal. Men vad ska bildningen handla om? Diskussionen skedde under en Livestream från Bokmässan 2021. Medverkande: Susanna Ginman (Chef för ledarredaktionen vid HBL), Jonas Ahlskog (Sakkunnig vid SFV), Marina Lindell (Forskare vid Åbo Akademi) och Bengt Kristensson Uggla (Professor vid Åbo Akademi).
Jonas Ahlskog diskuterar med filosofen Göran Torrkulla om bildningens självkritiska uppgift och det öppna forumets avgörande roll för folkbildningsverksamhet.
Jonas Ahlskog samtalar med folkbildaren Björn Wallén om folkbildningens historiska roll för samhällsutvecklingen och vad dess roll borde vara i framtiden.
Jonas Ahlskog diskuterar med Annika Pastuhov, postdoktor vid Linköpings universitet, om vad medborgarskap betyder och hur det hör ihop med folkbildning.
Skriftställaren och folkbildaren Thomas Rosenberg samtalade 1.10.2022 i Lovisa med Bildningskrafts projektledare Jonas Ahlskog om vad bildning är och kan innebära i vår tid. Blir vardagen bättre genom bildning? Vilken roll spelar bildningen för demokratin? Och varför behövs just bildning i dagens värld, räcker det inte med enbart utbildning?
Folkhögskolerektorn Henrik Grönroos samtalade 2.11.2022 i Karis nya kulturhus Fokus med Bildningskrafts projektledare Jonas Ahlskog om vilken roll bildningen spelar för demokratin? Har bildningen fiender? Har utbildningen dessutom approprierat begreppet ”bildning”? Diskussionen i publiken blev också livlig kring bl.a. frågan om bildning främst handlar om individens perspektiv, eller större horisonter som t.ex. ekosociala sammanhang. Vi beklagar att vi denna gång inte hade en publikmikrofon.
Bildningsalliansen firade 10-årsjubileum år 2023, bland annat med bildningssamtal i samarbete med Bildningskraft. Bildningskrafts projektledare Jonas Ahlskog deltog i alla tre bildningssamtal runtom i Svenskfinland.
Det första samtalet ordnades i Åbo på Ravintola Koulu 21.3.2023 med temat Kan bildning ge oss en hållbar framtid? Jonas Ahlskog samtalde med pedagogikforskaren Christin Furu, vars forskning handlar om pedagogik och hållbarhet.
Mer information om bildningssamtalen på Bildningsalliansens webbplats bildningsalliansen.fi
I ett avsnitt från Åbo Akademis podcast "Forskaren" intervjuas Jonas Ahlskog om begreppet bildning, och vad begreppet kan betyda.