En djuplodande insikt inom pedagogikens historia är att krig och fred har varit ett spänningsfält sedan urminnes tider, både i den europeiska bildningstraditionen och i bildningsidéer som fötts på andra kontinenter. I ett spänningsfält rör vi oss på minerad mark, mitt i en ständig kamp mellan konkurrerande bildningsideal, som egentligen alltid haft ett samband till krig och fred.
Vems historia väljer vi att berätta? Varifrån föds de olika perspektiven? Risken är uppenbar att vi ser på begreppet bildning ur ett eurocentriskt perspektiv. Som folkbildare och socialantropolog vill jag gärna lyfta fram kontexten – sammanhanget där idéer för fostran och bildning föds. I dagens komplicerade värld är de sammanhangen inte bara lokala eller nationella, utan i allt högre grad planetära.
Därför väljer jag att efter antikens bildningsfilosofer lyfta fram det afrikanska bildningskonceptet Ubuntu som väcker insikter om andra perspektiv på krig och fred i spänningsfältet mellan bildningsideal. Som exempel tar jag Nelson Mandelas och Desmond Tutus strävan till nationell försoning efter apartheidsystemets fall i Sydafrika. Vilken roll spelade Ubuntu här?
Vi börjar med den europeiska bildningsberättelsen från antiken. Den svenska professorn i idéhistoria Anders Burman har skrivit en sammanfattning på uppfostringsidéer och bildningsideal i Europa under 2500 år[1]. Vi börjar vårt idéhistoriska äventyr i det antika Grekland, där två stadsstater - Sparta och Aten – krigade mot varandra på 400-talet f.Kr. under det peloponnesiska kriget med totalt motsatta uppfostringsidéer och bildningsideal:
Med ovanstående motsatta uppfostringsidéer var det kanske inte så överraskande att Sparta slutligen vann det peloponnesiska kriget mot Aten. Däremot drog athenarna det längre strået när det gäller de långsiktiga avtrycken i den europeiska bildningstraditionens utformning enligt humanistiska ideal.
Burman nämner det grekiska ordet för bildning - Paideia – som skulle ske på fritiden (skhole´). Bildning på fritiden låter ju nästan som dagens nordiska folkbildning, med den skillnaden att bildningen begränsades till fria män och betydelsen i begreppet ”skola” har ändrat totalt. Idag är ju skolan förknippad med formell utbildning, även om vi i dagligt tal även pratar om livets skola.
Athenarnas bildningsideal odlades i ett spänningsfält mellan två poler:
Till det aktiva livets befrämjare under antiken hörde Sokrates (ca 470-399 f.Kr.) som för eftervärlden blev känd som dialogpedagogikens främste företrädare med den ännu idag aktuella sentensen Känn dig själv. Burman skriver om Sokrates: ”Han var övertygad om att det i hög grad är genom en inre dialog med sig själv som man kan komma till vishet.” För att inte den inre dialogen skulle bli alltför självcentrerad, lyfte Sokrates fram även behovet av att lyssna till det egna samvetets röst.[4]
Sokrates har blivit så känd och erkänd främst tack vare lärjungen Platon (427-347 f.Kr.) som skrev ner sin lärares tankar i form av dialoger. Efter att Sokrates tragiskt dött genom att tömma en giftbägare grundade Platon lärosätet Akademin, som fokuserade på det kontemplativa livet genom filosofi och matematiska vetenskaper – här skiljde sig Platon från sin lärare genom att betona idéernas värld.
Platons idealstat presenteras i verket Staten som består av tre sociala klasser - näringsidkare, krigare och filosofer, som skall leva i enlighet med kardinaldygderna måttfullhet, tapperhet, vishet och rättrådighet. Här framkommer Platons pedagogiska program från sex års ålder framåt:
Ännu en grekisk filosof behöver nämnas: Aristoteles (384-322 f. Kr.), som i sin tur var lärjunge till Platon. Han startade även med att skriva filosofiska dialoger, men började utveckla sin egen filosofiska inriktning genom Lyceum, med speciell fokus på naturvetenskaper.
Aristoteles systematiserar kunskapsbegreppet, som han betecknar med tre begrepp:
Aristoteles syn på fostran färgas likt de övriga athenarna av den politiska kontexten. Han indelar statsformerna i dåliga och goda: tyranni, oligarki och demokrati (!) är dåliga statsskick, medan monarki, aristokrati och medborgarstat är goda. Han försvarar indelningen i fria män, kvinnor och slavar. Han ses som en pionjär för det breda humanistiska bildningsidealet (encyklios paideia)[6] som kom att prägla speciellt den högre utbildningen i Europa från 1100-talets universitet till modern tid.
Den romerska traditionen tog över efter hellenismen. Två filosofiska strömningar - epikuréerna och stoikerna - kan båda ses som kontemplativa bildningsideal:
Epikuréernas självkultiverande hedonism och stoikernas upphöjda lugn kan länkas ihop med människans eviga jakt efter personlig sinnesfrid. Krig, kaos och konflikter var inte lika närvarande – kan vi här se paralleller till vår tids strävan efter samhällsfred och sinnesfrid?
Det afrikanska begreppet Ubuntu visar på spänningsfältet mellan olika bildningsideal under och efter apartheidsystemets fall i Sydafrika.
Apartheidregimens bildningsideal byggde på rasåtskillnad, kolonial vit övermakt och etnisk uppdelning i olika bostadsområden, i bjärt kontrast till den traditionella afrikanska Ubuntu-filosofin, som utgick från gränsöverskridande gemenskap och humana värden. Detta sätt att beskriva spänningen mellan bildningsideal i Sydafrika kan beskrivas som en brytningstid mellan kolonialism och postkolonialism i slutet av 1900-talet.
Ubuntu blev känt långt utöver Afrika i samband med det råa apartheidsystemets fall i Sydafrika i början av 1990-talet. Fredsprofilerna Nelson Mandela och Desmond Tutu använde Ubuntu för att skapa nationell försoning genom samexistens och fred.
Ubuntu är ett begrepp som ofta sammankopplas med de sydafrikanska språken zulu och xhosa. På zulu betyder uttrycket umuntu ngumuntu ngabantu ungefär att en människa är människa genom andra människor, och syftar därmed till att vi alla är beroende av varandras medmänsklighet, ömsesidiga vänlighet och empati.
Men Ubuntu kan ses i en större kontext på minst två sätt:
Forskaren Luc Zwaenepoel beskriver Ubuntu-konceptets principer som en grund för humana värderingar och fredsfostran på personlig, lokal och planetär nivå:
Hur gick den ”omöjliga” övergången från apartheid till demokrati till i Sydafrika?
Vi börjar från år 1990 då Nelson Mandela frigavs efter 27 år i fängelse, den största tiden på ökända Robben Island. Världen upplevde en tid av förändring efter att det kalla krigets tudelning systemet knakade i fogarna när järnridån i form av Berlinmuren fallit år 1989 och flera östeuropeiska länder vädrade morgonluft då det Sovjetledda kommunistiska började sitt sönderfall.
Mandelas första mål om allmän rösträtt för svarta och vita nåddes då tidigare presidenten Frederik de Klerk beslöt att frige Mandela år 1990 och att valsystemet skulle demokratiseras. Frederik de Klerk och Mandela fick båda Nobels fredspris år 1993 ”...för deras arbete för ett fredligt avskaffande av apartheidregimen och för att de lägger grunderna för ett nytt demokratiskt Sydafrika.”[11]
Nelson Mandela valdes till Sydafrikas president år 1994 och började omedelbart bygga upp nationella instrument för att säkra en fredlig övergång från apartheids svartvita segregeringspolitik till demokrati och försoning. Sydafrikas nya regering etablerade en ny kommission för sanning och försoning (Truth and Reconciliation Commission) som skulle säkerställa en fredlig övergång efter att apartheidtidens allvarliga kränkningar av mänskliga rättigheter uppklarades. Till kommissionens ordförande valdes den anglikanska kyrkans biskop Desmond Tutu.
Desmond Tutu visade sig vara en kraftfull förespråkare för Ubuntu som ett redskap att nå fred och försoning i Sydafrika. Tutus boktitel från år 1999 - No Future Without Forgiveness – visar att de kristna värderingarna och Ubuntu pekar åt samma håll när det gäller att lösa svåra konfliktfyllda knutar i samhället. Sanningskommissionens arbete gick ut på att arrangera olika hörandetillfällen för apartheidsystemets vittnen, offer och förövare, och här var Ubuntu en vägledande princip.[12]
Hur nådde Ubuntu fram till försoning efter så mycket brutaliteter och mellan offren och förövarna? Forskaren Tim Murithi nämner fem steg till att de inblandade kunde närma sig försoningens punkt, väl medvetna om att se svåra såren läker långsamt:
En framgångsfaktor till att Ubuntu trots allt lyckades i många fall var att filosofin byggde på lokala Xhosa-stamseder för konfliktlösning. Genom denna traditionella afrikanska filosofi kunde man lösa allt från mindre dispyter inom eller mellan familjer, stöld och egendomsskador till större fall såsom mord och stamkrig.
Samma principer gäller många andra lokala byagemenskaper på den afrikanska kontinenten – men också här utmanas de traditionella Ubuntu-principerna av den kapitalistiskt drivna teknologiska utvecklingen av desinformation på sociala medier och hybridkrigföring som allt starkare inslag.
En grundförutsättning för att försoningsprosessen skulle lyckas är naturligtvis att parterna kunde rekonstruera någon form av tillit till varandra; många gånger kunde processen kompliceras och även avbrytas.
På 2020-talet har dock Sydafrikas politiska klimat förändrats igen genom nya spänningar och våldsbrott som gör att landet har bland de högsta antalen mord i världen per capita. Hur lyckas Ubuntu svara på dagens nya utmaningar? [14]
[1] Anders Burman: Pedagogikens idéhistoria. Uppfostringsidéer och bildningsideal under 2500 år. (2019, 2. uppl.) Studentlitteratur.
[2] Burman, cit. sid 28.
[3] Burman sid. 31-33.
[4] Burman sid. 36.
[5] Burman sid. 40-43
[6] Burman sid. 43-50
[7] Burman sid 52.
[8] Se min essä om inbördeskriget och blodbadet i Rwanda på 1990-talet. Björn Wallén: Bantu Express. Vår lösen nr 5-1994, 333-336.
[9] Luc Zwaenepoel: Is Ubuntu a tool for peace? Culture Impact Journal 5/2024:Culture and Peace. Övers.Björn W.
[10] Luc Zwaenepoel: Is Ubuntu a tool for peace (2024) Övers. Björn Wallén.
[11] https://nobelprizemuseum.se/wp-content/uploads/2020/01/Mandela-de-Klerk-1993-Konflikthantering-m%C3%A4nskliga-r%C3%A4ttigheter.pdf
[12] Tim Murithi: An African Perspective on Peace Education: Ubuntu Lessons in Reconciliation. International Review of Education (2009) 55:221–233 _ Springer 2009 DOI 10.1007/s11159-009-9129-0
[13] Tim Murithi (2009) sid. 228-229.
[14] https://www.bbc.com/news/articles/cv2jlyl20lzo