Sara Celvin (i mitten) lärde ut hur man binder bukett i spiral och hur man bygger en balanserad och nätt bukett.
Målet med Livslånga lärandets dag var att visa på den bredd som finns inom den fria bildningen. Arrangörerna Bildningsalliansen och SFV hade laddat upp med paneldiskussion, pröva på-stationer och lanserade den digitala, pedagogiska resursen Lära och leda.
I paneldiskussionen om lärarrollen inom den fria bildningen medverkade Cecilia Huhtala, Bicca Olin, Björn Vikström och Jaan Siitonen.
Är fotboll fri bildning? frågade panelledaren Petri Salo av Björn Vikström, som hade berättat om sitt idrottsengagemang som ung.
– Man lär sig mycket sådant som man behöver i yrkeslivet: sätta upp mål, samarbeta, ta emot kritik och utvecklas, svarade Björn.
– För mig handlar fri bildning om verksamhet där människor kommer samman någorlunda regelbundet och som innehåller lärandeprocesser. I ordet fri ingår också betydelsen frihet att fortsätta lära sig, frihet att kämpa vidare.
– Bildningen har ett egenvärde – men det finns ett mervärde i gemenskapen och vad den innebär för individen, sade Bicca Olin.
Jaan Siitonen, språkambassadör med finska som modersmål, berättade om den lucka han ser som den svenskspråkiga fria bildningen kan fylla.
– Finskspråkiga som vill bli bättre på svenska vill delta i svenskspråkig fri bildning. Vi borde erbjuda mer information till finskspråkiga som söker verksamhet på svenska. Jag får den frågan nästan dagligen: var kan jag lära mig svenska? säger Jaan.
– För många gick inte svenskan i skolan som på Strömsö, och därför är det fint att ha en ny chans som vuxen i och med fri bildning.
Under paneldiskussionen blev det också tal om nuläget och de nedskärningar som den tredje sektorn hotas av.
– Om vuxenstudiestödet försvinner kommer det att bli svårt för många verksamheter att fortsätta, berättade Björn.
Anna-Karin Öhman från SFV:s studiecentral och Pia Nybom från Helsingfors Arbis inledde scenprogrammen. I aktivitetspunkterna kunde man bekanta sig med bland annat Svenska Hörselförbundet (t.v.), och testa på tårtdekoration med Sandra Ekholm (t.h.).
Och vilka egenskaper bör en lärare i fri bildning ha?
– Storytelling är en viktig förmåga. Och samspel. Läraren arbetar aldrig ensam. Dessa kriterier är universella och passar förutom in i fri bildning i all undervisning, sade Bicca Olin.
– Man är kanske inte expert på debatt och retorik – men det att man brinner för ett ämne räcker. Då man lär sig tillsammans skapas det automatiskt ett tryggt rum, ett vardagsrum för lärande, sade Cecilia Huhtala.
Pröva på-stationerna visade att kursverksamheten inom fria bildningen kan se ut på väldigt olika sätt. Som besökare kunde man bland annat pröva på att binda blombuketter, få proffstips gällande tårtdekoration, sjunga i kör och vika viktorianska brev.¨